Buddhistisk Forum
10 September 2010, 22:30 *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Modtog du ikke en aktiveringsmail?

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder: Intet nyt

Hjem   Hjælp Søg Log på Registrér  
Sider: 1 2 [3] 4
  Udskriv  
Forfatter Emne: Vindruen på sporet  (Læst 1182 gange)
Vindruen
Gæst
« Svar #30 Dato: 17 Januar 2010, 10:35 »

Når det er sagt, så tror jeg godt jeg forstår hvad du mener. Det har set lidt grimt ud herinde ind imellem  Sørgelig 

Og det er det vigtigste trods alt. Om man lige bruger det ene eller det andet ord er lidt mindre vigtigt i et medie hvor vi alle godt ved hvad der ligger i ordene og hvilke ord der bør stå i "". Det er ganske svært at udtrykke sig "u-dualistisk" i dette medie og stadig få sin pointe igennem Blink Men kan til gengæld sagtens udtrykke sig kærligt og åbent.

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke har forventninger om at buddhister ikke er mennesker, som alle andre....jeg havde nok bare en forventning om at man netop brugte mediet til at træne ret tale...og at værdierne omkring ret tale ville skinne igennem...og denne træning synes jeg ikke altid man har kunnet spore......for at være lidt "grov" så synes jeg mere det er noget der bliver sagt end noget der bliver gjort....altså at bruge mediet til at træne ret tale...men det er som sagt bare min oplevelse. At det så har været særligt slemt i december, som du skriver, det ved jeg selvfølgelig ikke, da jeg kun har været medlem i december. Og desværre har jeg nok været katalysator til nogen af de mindre heldige diskussioner, fordi jeg kom åben og uvidende og stak fingeren i en bikube ind imellem. Og det vil jeg gerne sige undskyld for. Ligesom i det "virkelige liv", så er det bedst at vejre miljøet inden man stikker næsen for langt frem og det har jeg ikke været god til.
Og ja indenfor skolerne er der lige så store uenigheder...se bare på det kaos der hersker indenfor theravada i øjeblikket omkring bhukkunierne  Chokeret

Jeg er naturligvis glad og taknemmelig for at I kommenterer mit indlæg og interesserer jer for min oplevelse (tak! Kys), men mest af alt var indlægget ment som en hjælp til andre helt grønne nybegyndere, så de måske ikke falder i samme "fælde" som jeg gjorde (at søge sin viden her i stedet for i teksterne og i sig selv).
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #31 Dato: 17 Januar 2010, 10:47 »

PS. Det luner rigtig meget at høre at I kommer hos hinanden og normalt har det dejligt sammen  Smiley Overvejer om jeg så ikke skal hapse theravada-skolen bare for mangfoldighedens skyld, når nu jeg også gerne vil komme hos jer allesammen  Blink
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #32 Dato: 17 Januar 2010, 11:03 »

OG så vil jeg lige anbefale Ajahn Brahmavamsos nye talk om buddhist values  Smiley
http://www.bswa.org/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=4&orderby=dateD
Jer der endnu ikke har hørt ham tale kan her få en indsigt i hvor simpelt han gør tingene og jeg tror det er derfor han er blevet så "populær"  Grin

(Og jeg vil gerne lige slå et slag for Edward Brown også (zen)..han er ikke så "let-fordøjelig" som brahm, men han siger til gengæld ting højt, som der ikke er mange der siger  Smiley)

Hmm...og så sidder jeg og tænker: gad vide hvorfor jeg endnu ikke er stødt på nogen dharmatalks fra tendai og tibetansk? Nogen sider jeg ikke kender til? Anbefalinger?
Logget
Shoken
Bestyrelsen
Hero Member
Beskeder: 751

Tendai Doshu (præst)

« Svar #33 Dato: 17 Januar 2010, 12:46 »

Når det er sagt, så tror jeg godt jeg forstår hvad du mener. Det har set lidt grimt ud herinde ind imellem  Sørgelig 
Jeg vil gerne understrege at jeg ikke har forventninger om at buddhister ikke er mennesker, som alle andre....jeg havde nok bare en forventning om at man netop brugte mediet til at træne ret tale...og at værdierne omkring ret tale ville skinne igennem...og denne træning synes jeg ikke altid man har kunnet spore......for at være lidt "grov" så synes jeg mere det er noget der bliver sagt end noget der bliver gjort....altså at bruge mediet til at træne ret tale...men det er som sagt bare min oplevelse.

Det er vel svært at se ud fra en post om nogen træner eller ej - man kan ret let se om det lykkes, men at man ikke lykkes med noget, er jo ikke det samme som at man ikke prøver  Blink

Jeg synes måske slet ikke det er så slemt endda. Vi er jo bare en flok entusiastiske nørder, så det er vel ikke mærkeligt at vi kan blive revet med af en stemning, uanset hvor meget det at blive revet med er imod vores træningsidealer. Det ville se meget grimmere ud hvis der var nogen af os der gjorde krav på at være opvågnede individder!

Citat

At det så har været særligt slemt i december, som du skriver, det ved jeg selvfølgelig ikke, da jeg kun har været medlem i december. Og desværre har jeg nok været katalysator til nogen af de mindre heldige diskussioner, fordi jeg kom åben og uvidende og stak fingeren i en bikube ind imellem. Og det vil jeg gerne sige undskyld for.

Selvfølgelig skal du ikke undskylde for at stille spørgsmål!! Hvor meget ville vores 'rette tale' være værd, hvis den kun kunne opretholdes under ganske særligt gunstige omstændigheder? Uroen herinde har netop været en fin indikator af, hvad vi hver især har brug for at træne!

Citat
Ligesom i det "virkelige liv", så er det bedst at vejre miljøet inden man stikker næsen for langt frem og det har jeg ikke været god til.
Og ja indenfor skolerne er der lige så store uenigheder...se bare på det kaos der hersker indenfor theravada i øjeblikket omkring bhukkunierne  Chokeret

Jeg er naturligvis glad og taknemmelig for at I kommenterer mit indlæg og interesserer jer for min oplevelse (tak! Kys), men mest af alt var indlægget ment som en hjælp til andre helt grønne nybegyndere, så de måske ikke falder i samme "fælde" som jeg gjorde (at søge sin viden her i stedet for i teksterne og i sig selv).

Åh ja - det kan vist ikke understreges nok!! - og det er jo også blevet sagt igen og igen.

Dette er ikke stedet at søge viden. Forummet er et fint sted at få en hurtig afklaring på et specifikt spørgsmål, og hvis man er lidt heldig får man en bunke kildehenvisninger med, så man selv kan arbejde videre. Det egentlige arbejde, med både studie og praksis, er noget man selv må gøre.
Logget

Shoken
Bestyrelsen
Hero Member

Tendai Doshu (præst)

« Svar #34 Dato: 17 Januar 2010, 12:48 »

PS. Det luner rigtig meget at høre at I kommer hos hinanden og normalt har det dejligt sammen  Smiley Overvejer om jeg så ikke skal hapse theravada-skolen bare for mangfoldighedens skyld, når nu jeg også gerne vil komme hos jer allesammen  Blink

Det bliver spændende at følge din vej. De Theravada-interesserede jeg kender, har mødt en del vanskeligheder i dansk Theravada, så hvis du finder en god måde at komme videre på, er jeg helt sikker på, at der er mange der vil påskønne at høre mere om det!
Logget

Shoken
Bestyrelsen
Hero Member

Tendai Doshu (præst)

« Svar #35 Dato: 17 Januar 2010, 12:49 »

OG så vil jeg lige anbefale Ajahn Brahmavamsos nye talk om buddhist values  Smiley
http://www.bswa.org/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=4&orderby=dateD
Jer der endnu ikke har hørt ham tale kan her få en indsigt i hvor simpelt han gør tingene og jeg tror det er derfor han er blevet så "populær"  Grin

(Og jeg vil gerne lige slå et slag for Edward Brown også (zen)..han er ikke så "let-fordøjelig" som brahm, men han siger til gengæld ting højt, som der ikke er mange der siger  Smiley)

Hmm...og så sidder jeg og tænker: gad vide hvorfor jeg endnu ikke er stødt på nogen dharmatalks fra tendai og tibetansk? Nogen sider jeg ikke kender til? Anbefalinger?

Ingen dharma talks fra Tendai - der er du nødt til at møde op  Grin
Logget

Kåre A. Lie
Gæst
« Svar #36 Dato: 17 Januar 2010, 15:27 »

Vi er jo bare en flok entusiastiske nørder, ...

Grin Grin Grin
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #37 Dato: 17 Januar 2010, 17:38 »

Dagbog 17/1-2010 (Må jeg gerne bruge min præsentationstråd på denne måde, Allan?)

Så er der skaffet en ordentlig siddepude, så Vindruen kan sidde i længere tid og erfare ting for sig selv  Grin

Kåres bog er ankommet og til min gru må man kun læse lidt af den og så skal man holde pause og sidde i et par uger inden man må læse videre....pokkers  Blink

Jeg har læst lidt grundlæggende tekster om Buddhas liv og har allerede opdaget mange ting, som jeg må meditere på og over, når jeg liiiiige har lært at sidde i længere tid og må læse videre i Kåres bog  Smiley

Jeg føler det er den helt rigtige praksis jeg nu har gang i og glæder mig til hver ny dag der starter.
En sjov lille historie: Min søster var på besøg igår og jeg havde ikke flere kaffefiltre. Jeg har et par gange hapset et par kaffefiltre nede på tanken ved deres kaffemaskine, når den slags nød-situationer er opstået Smiley Min søster sendte mig afsted på kaffefilter-rapse-tur og da jeg kom ned til tanken og skulle til at nappe et par filtre, kom jeg i tanke om at jeg jo ikke må stjæle mere  Humørgrin Da jeg kom hjem med et glas nes-café i stedet for med forklaringen at jeg jo ikke måtte stjæle mere, nu hvor jeg er "blevet buddhist", grinede min søster så hjerteligt og måtte bukke under for min beklagende mine og drikke nes-kaffe  Grin

Logget
Lobsang Samten
Global Moderator
Sr. Member
Beskeder: 388

Alm. Lægmand - Tib. Budd.

« Svar #38 Dato: 17 Januar 2010, 17:39 »

Kære Vindruen.

Hvordan bedømmer man hvornår noget er ret tale?
En hård kommentar, motiveret af kærligt men bestemt at hjælpe modtageren til at indse noget vigtigt.
Smiger og venlige ord, skrevet med henblik på egen vinding.
Vi kan ikke se hvorfor folk skriver som de gør. Et venligt "lydende" indlæg er ikke nødvændigvis ret tale, hvis skriveren eksempelvis, kun skriver med henblik på at få et godt omdømme, og komme til at se ud som værende "bedre" end andre.
En mor der skælder sit barn ud, når barnet uvidende har bragt sig selv og andre i en farlig situation, er ikke nødvændigvis "uret" tale, da moderens hensigt er at lære barnet ikke at bringe sig selv og andre i fare igen.

Ret tale er, som jeg ser det, ikke et sæt regler til at bedømme andres tale med, men nogle retningslinier til vores EGEN måde at formulere os på  Blink

Kærlig hilsen

Allan
Logget

Vindruen
Gæst
« Svar #39 Dato: 17 Januar 2010, 17:48 »

Kære Vindruen.

Hvordan bedømmer man hvornår noget er ret tale?
En hård kommentar, motiveret af kærligt men bestemt at hjælpe modtageren til at indse noget vigtigt.
Smiger og venlige ord, skrevet med henblik på egen vinding.
Vi kan ikke se hvorfor folk skriver som de gør. Et venligt "lydende" indlæg er ikke nødvændigvis ret tale, hvis skriveren eksempelvis, kun skriver med henblik på at få et godt omdømme, og komme til at se ud som værende "bedre" end andre.
En mor der skælder sit barn ud, når barnet uvidende har bragt sig selv og andre i en farlig situation, er ikke nødvændigvis "uret" tale, da moderens hensigt er at lære barnet ikke at bringe sig selv og andre i fare igen.

Ret tale er, som jeg ser det, ikke et sæt regler til at bedømme andres tale med, men nogle retningslinier til vores EGEN måde at formulere os på  Blink

Kærlig hilsen

Allan

SÅDAN DA! Det er fair nok du ikke skriver så tit, for når du gør, så rammer du da hovedet på sømmet  Blink
Logget
Lobsang Samten
Global Moderator
Sr. Member
Beskeder: 388

Alm. Lægmand - Tib. Budd.

« Svar #40 Dato: 17 Januar 2010, 17:52 »

Dagbog 17/1-2010 (Må jeg gerne bruge min præsentationstråd på denne måde, Allan?)

Så længe du ikke er grov, vulgær, nedsættende eller poster link efter link til kommercielle sider, må du skrive liiiiige hvad du vil  Humørgrin

Kærlig hilsen

Allan
Logget

KB
Gæst
« Svar #41 Dato: 27 Januar 2010, 15:27 »

Dette er et lille "dagbogsindlæg" som jeg deler fordi det måske kan hjælpe andre, der også for nyligt har fundet Dharmaen.

Jeg har nu været på dette forum i en måneds tid. Jeg har tjekket ind hver dag, flere gange om dagen. Jeg har stillet en masse spørgsmål og fået en masse svar. Jeg er meget taknemmelig over, at der er folk derude som tager sig tid til at besvare en masse spørgsmål og vil dele deres opfattelse, viden og erfaringer med os nye og med hinanden.

Een ting er dog blevet mig klart: Der er ingen facitliste, der er ingen "rigtigt" og "forkert", der er kun meninger, tolkninger, holdninger, egne erfaringer og forskellige vinkler på samme lære. Buddhas lære.

Jeg kom til dette forum med stort set ingen viden om noget. Jeg havde blot hørt en del dharma-talks og havde besluttet at undersøge denne "buddhisme" nærmere. Det er helt utroligt hvor meget jeg har lært på en enkelt måned. Ikke om dharmaen, men om "buddhister" i forskellige afskygninger.

Nu er det tid til at koncentrere mig om dharmaen og mine egne erfaringer. For mig er det vigtigste ved Buddhas lære kærlighed, ydmyghed og fred. Jeg synes disse budskaber går lidt tabt i alle disse retninger, som alle selv mener at være "den rigtige". Dette ser jeg i bund og grund som en "ego-fælde".

De erfaringer jeg selv har gjort mig indtil videre, fortæller mig at alle disse meninger og "retninger", forplumrer Buddhas lære (for mig). Jeg har derfor besluttet mig at fokusere på min meditation, på Buddhas første tale, på "forskrifterne", på de 4 ædle sandheder og den 8-foldige vej.

Hvordan går det med praksis og at få egne erfaringer? Har du fundet mere ro?
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #42 Dato: 27 Januar 2010, 16:34 »

Hvordan går det med praksis og at få egne erfaringer? Har du fundet mere ro?

Tak for din interesse Smiley
Det går rigtig fint med min praksis synes jeg. Langsomt, men sikkert Smiley
Jeg får siddet på puden hver dag (indtil videre 15-30 minutter af gangen) og jeg har omlagt en del vaner i mit liv (har f.eks. lagt make-up på hylden og spiser ikke kød mere -med mindre det bliver serveret for mig, så er høflighed og taknemmelighed vigtigere for mig). Jeg træner mindfulness når jeg laver mad og gør rent og jeg er begyndt at lave tai chi øvelser.
Jeg har fundet "kernen" i tingene og kan mærke jeg ikke bliver lige så påvirket/forvirret af de forskellige indlæg her i forummet. Jeg kan se nu at de ting vi snakker om herinde (og de uenigheder der er) ikke er "hovedretten", men derimod "desserten", om jeg så må sige  Smiley
Så jo, jeg synes jeg har fundet meget mere ro nu og føler jeg er på rette vej Smiley

Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #43 Dato: 24 Februar 2010, 20:07 »

En lille opdatering af en nybegynders vandring.
Jeg har nu for første gang modtaget instrukser i at meditere. Det var lidt af en hård omgang, for jeg måtte ikke bare sidde afslappet, som jeg har gjort herhjemme, men skulle sidde på en helt bestemt måde, som min krop bare ikke er særlig egnet til. Jeg har dog ikke givet op og fortsætter ufortrødent med at komme til sidning og så må jeg håbe det bliver nemmere eller at jeg kan finde en stil som kan accepteres.
Jeg har ikke mediteret i en uge nu, men skal ud til sidning imorgen. Jeg har ikke fået mediteret pga. en masse private ting, der har krævet min energi og fordi jeg har været syg de sidste ca. 5 dage. MEN måske er det bare en undskyldning...hvorfor er det så svært at meditere når verden går mig imod....det er vel bare endnu en god grund til at sætte sig ned...men det føles bare helt forkert at sætte sig ned når tingene ramler om ørerne.
Logget
Kjeld
Jr. Member
**
Beskeder: 85

Lægmand - Tibetansk

« Svar #44 Dato: 25 Februar 2010, 00:26 »

Vil gerne høre lidt mere om hvor du har fået hjælp og vejledning til at sidde... Sådan helt praktisk og måske endda nede på jorden  Blink

Kærligst Kjeld
Logget
Sider: 1 2 [3] 4
  Udskriv  

Gå til: