Buddhistisk Forum
08 September 2010, 15:24 *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Modtog du ikke en aktiveringsmail?

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder: Intet nyt

Hjem   Hjælp Søg Log på Registrér  
Sider: 1 2 3 [4]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Vindruen på sporet  (Læst 1173 gange)
denko
Administrator
Sr. Member
Beskeder: 486

Rinzai zen præst og Dharma arving

« Svar #45 Dato: 25 Februar 2010, 08:16 »

En lille opdatering af en nybegynders vandring.
Jeg har nu for første gang modtaget instrukser i at meditere. Det var lidt af en hård omgang, for jeg måtte ikke bare sidde afslappet, som jeg har gjort herhjemme, men skulle sidde på en helt bestemt måde, som min krop bare ikke er særlig egnet til.

Jeg ved ikke, hvad type instruktion du har fået, men hos os er der ikke en 'bestemt måde' at sidde på. Der er derimod en bestemt holdning. Med andre ord: den fysiske stilling er ikke væsentlig - éns holdning til zazen er essentiel.

Men vi giver selvfølgelig forslag ang siddestillinger osv - de som er fundet effektive gennem tusinder af år. Men igen: at sidde på en bestemt måde kan være 'abe' - det er éns (mentale) holdning der giver resultater.
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #46 Dato: 25 Februar 2010, 14:24 »

Vil gerne høre lidt mere om hvor du har fået hjælp og vejledning til at sidde... Sådan helt praktisk og måske endda nede på jorden  Blink

Jeg var ude hos en der hedder Thomas, som er (eller har været?) zenbuddhist og som vist nok nu er ved at undersøge noget der hedder satsang. Jeg fik hans email af Mugen, fordi jeg savnede en siddegruppe i Kbh. Han instruerede på den måde at jeg skulle sidde med 3 punkter mod gulvet: bagdelen og begge knæ. Derudover skulle jeg sidde med hænderne samlet foran mig ved at holde fast i den ene tommeltot med den anden hånd og så skulle jeg sidde med åbne øjne med blikket rettet foran mig lidt nedaf. Jeg skulle selvfølgelig også have helt ret ryg og oprejst hoved.

Denne stilling var ganske hård for mig at holde, så det endte med at jeg sad lidt uroligt og måtte justere mig ind imellem.
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #47 Dato: 25 Februar 2010, 14:28 »

Jeg ved ikke, hvad type instruktion du har fået, men hos os er der ikke en 'bestemt måde' at sidde på. Der er derimod en bestemt holdning. Med andre ord: den fysiske stilling er ikke væsentlig - éns holdning til zazen er essentiel.

Men vi giver selvfølgelig forslag ang siddestillinger osv - de som er fundet effektive gennem tusinder af år. Men igen: at sidde på en bestemt måde kan være 'abe' - det er éns (mentale) holdning der giver resultater.

Ok, det er jeg glad for at høre, for det virkede ganske forstyrrende på min "ro" at sidde på den måde. Kroppe er jo forskellige. Det er sikkert ikke noget problem hvis man har lange slanke lemmer, men det har jeg ikke.
Logget
mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member
Beskeder: 305

unsui - zenmunk

« Svar #48 Dato: 25 Februar 2010, 14:32 »

Vil gerne høre lidt mere om hvor du har fået hjælp og vejledning til at sidde... Sådan helt praktisk og måske endda nede på jorden  Blink

Jeg var ude hos en der hedder Thomas, som er (eller har været?) zenbuddhist og som vist nok nu er ved at undersøge noget der hedder satsang. Jeg fik hans email af Mugen, fordi jeg savnede en siddegruppe i Kbh. Han instruerede på den måde at jeg skulle sidde med 3 punkter mod gulvet: bagdelen og begge knæ. Derudover skulle jeg sidde med hænderne samlet foran mig ved at holde fast i den ene tommeltot med den anden hånd og så skulle jeg sidde med åbne øjne med blikket rettet foran mig lidt nedaf. Jeg skulle selvfølgelig også have helt ret ryg og oprejst hoved.

Denne stilling var ganske hård for mig at holde, så det endte med at jeg sad lidt uroligt og måtte justere mig ind imellem.

Thomas plejer at kunne sit stof. Hmm.

Sad du på zafu? Fik du beskrevet både de lotusagtige stillinger og de knælende --- også hvordan en stol "besiddes"? Og hvordan man "kompenserer" for visse besværligheder ved at bruge knæpude eller sidde højere eller lavere på en zafu?

Vi sidder godt nok også med åbne øjne, men med blikket hvilende og ikke "rettet".

Logget

Må vi udstrække Dette sind over hele universet, så at vi og alle væsner tilsammen må nå modenhed i Buddhas Visdom.

http://egelykloster.dk
http://mugen-unsui.blogspot.com/
Vindruen
Gæst
« Svar #49 Dato: 25 Februar 2010, 14:33 »

...og så var det i øvrigt en vældig mærkelig oplevelse at sidde med åbne øjne, det har jeg ikke prøvet før. Herhjemme har jeg haft siddet med lukkede øjne. Jeg fik mange mærkelige "synsindtryk" hvor blikket blev sløret og former og farver og skygger dansede og blandede sig sammen. Jeg glemte fuldstændig åndedrættet, fordi synsindtrykkene var så interessante  Humørgrin
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #50 Dato: 25 Februar 2010, 14:36 »

Thomas plejer at kunne sit stof. Hmm.
Sad du på zafu? Fik du beskrevet både de lotusagtige stillinger og de knælende --- også hvordan en stol "besiddes"? Og hvordan man "kompenserer" for visse besværligheder ved at bruge knæpude eller sidde højere eller lavere på en zafu?
Vi sidder godt nok også med åbne øjne, men med blikket hvilende og ikke "rettet".
Ja, han snakkede om lotusstillinger, men så vidt jeg husker var det vigtigste bare at begge knæ hvilede på gulvet. Stol snakkede han ikke om, men jeg ved godt der findes sådan nogen knælestole. Han sagde jeg kunne ligge tæpper under knæene, hvis det er det du mener med knæpude? Jeg havde min egen pude med derud og sad på den. Hvad er forskellet på at blikket er rettet og blikket er hvilende? Han sagde bare at jeg skulle finde et punkt, det kunne være på hans lår (vi sad overfor hinanden) eller et sted på gulvet eller hvor det nu føltes rigtigt. Og ja, jeg tror bestemt også han kan sine ting Smiley Jeg skal derud igen idag.
« Sidste ændring: 25 Februar 2010, 14:38 af Vindruen » Logget
Kåre A. Lie
Gæst
« Svar #51 Dato: 25 Februar 2010, 14:55 »

Jeg har nu for første gang modtaget instrukser i at meditere. Det var lidt af en hård omgang, for jeg måtte ikke bare sidde afslappet, som jeg har gjort herhjemme, men skulle sidde på en helt bestemt måde, som min krop bare ikke er særlig egnet til.

I satipatthana-meditasjon er det også som Denko her sier. Det er det som foregår i sinnet som er viktig. Om kroppen befinner seg i den eller den stillingen, eller sitter slik eller slik, er uvesentlig. Du kan sitte i lotus eller lenestol, stå på hodet eller på føttene, gå hurtig eller langsomt, danse tango eller stå stille - poenget er å observere det som skjer i øyeblikket.
Logget
mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member

unsui - zenmunk

« Svar #52 Dato: 25 Februar 2010, 16:10 »

- poenget er å observere det som skjer i øyeblikket.

...hvilket er grunden for, at vi sidder med øjnene åbne, da det er meget let at drive væk i dagdrømmeri og des lige med lukkede øjne. Men man kigger ikke på noget, man fastholder ikke blikket et sted, med aktiv fokussering. Så på denne måde er der ikke én sans, som dominerer, men alle sanser er åbne.

Logget

Må vi udstrække Dette sind over hele universet, så at vi og alle væsner tilsammen må nå modenhed i Buddhas Visdom.

Lobsang Samten
Global Moderator
Sr. Member
Beskeder: 388

Alm. Lægmand - Tib. Budd.

« Svar #53 Dato: 25 Februar 2010, 17:23 »

Hvad er forskellet på at blikket er rettet og blikket er hvilende?

Hvis blikket er rettet imod noget, forstår jeg det som at se på et objekt. Hvorimod et blik der hviler på et punkt, ikke ser på noget specielt, men blot er rettet i en bestemt retning.
Da objektet for meditationen er sindet, er det derfor forstyrrende og sidde og "kigge" - men da lyset der trænger ind af åbne øjne, kan hjælpe med at holde os vågne og klare, lader vi blikket hvile på et ubestemt punkt, uden at fokusere noget.

Kærlig hilsen

Allan
Logget

Vindruen
Gæst
« Svar #54 Dato: 11 Marts 2010, 00:48 »

Buddhaskolen tager mere og mere form og har fundet sin grundbog: The word of the Buddha af Nyanatiloka Mahãthera.
Supplerende læsning:
Innsiktsmeditasjon af Kåre A. Lie
Buddhisme i hverdagen af Shoken Pia Trans
Buddhas første tale
Sammaditthi Sutta (Right view) Buddhaskolen mener at ret syn er den vigtigste af de 8 punkter på vejen. Heraf kan resten følge.

Ovenstående indeholder for mig alt hvad jeg behøver af viden om buddhisme.
Herudover er det bare at komme afsted ud i det ganske danske land og møde nogle mediterende mennesker!
Indtil nu har jeg deltaget i et par zazen-møder og et tendai-møde. Jeg skal snart til Bornholm og se Egely og jeg har planlagt en rundtur til de 3 theravada-templer som jeg har kunnet finde her i DK. Et tibetansk center er også på listen. På denne måde håber jeg at finde et sted jeg befinder mig godt og hvor jeg evt. kan finde en lærer på vejen, som kan acceptere min Buddhaskole.

Der er nemlig kun een båd og den er jeg hoppet i med begge ben  Grin

Jeg har desuden meldt mig til et grundkursus i yoga (selvom tai chi er mere mig), for at hjælpe min siddestilling. Det er ret hårdt for en nybegynder at sidde i zazen, men det skal ikke afholde mig fra at gøre det.

Jeg er begyndt at kunne mærke en forskel i min måde at reagere på i forskellige situationer og det har givet mig endnu mere blod på tanden. Hvis der er andre nybegyndere, der har lyst til at udforske den buddhistiske verden sammen med mig, så skriv endelig til mig. Jeg ligger gerne gulv til et lille nybegynder-møde  Smiley
« Sidste ændring: 11 Marts 2010, 00:51 af Vindruen » Logget
mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member

unsui - zenmunk

« Svar #55 Dato: 28 Marts 2010, 11:27 »

Vil bare gerne sige, at du vil blive savnet her!
Logget

Druen
Jr. Member
**
Beskeder: 60

« Svar #56 Dato: 17 April 2010, 22:36 »

Druen is back on track.
Efter en tænkepause er jeg nu kommet over den værste frustration og håber på en bedre kommunikation herinde og en hårdere moderering. Vil nok ikke være så aktiv som tidligere, men savner mine dhamma-web-bekendtskaber. Jeg har nu fundet mig til rette i theravada og er sikker på at dette er "retningen" for mig. Hver gang jeg læser noget der virkelig berører mig helt inde, så viser det sig ganske ofte at komme fra en theravada-vinkel. Dette må betyde at det er her jeg hører hjemme, selvom jeg stadig er stor fortaler for at vi alle er i samme båd. Der er dog alligevel nogle forskelligheder, der gør det forvirrende at ville rumme alle skoler på een gang. Derfor denne uofficielle kærlighedserklæring til theravada forest tradition (theravada med hovedfokus på meditation, skovmunke eller hvad man nu vil kalde dem).
/Metta
Logget
mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member

unsui - zenmunk

« Svar #57 Dato: 18 April 2010, 10:41 »

Druen is back on track.
Efter en tænkepause er jeg nu kommet over den værste frustration og håber på en bedre kommunikation herinde og en hårdere moderering. Vil nok ikke være så aktiv som tidligere, men savner mine dhamma-web-bekendtskaber. Jeg har nu fundet mig til rette i theravada og er sikker på at dette er "retningen" for mig. Hver gang jeg læser noget der virkelig berører mig helt inde, så viser det sig ganske ofte at komme fra en theravada-vinkel. Dette må betyde at det er her jeg hører hjemme, selvom jeg stadig er stor fortaler for at vi alle er i samme båd. Der er dog alligevel nogle forskelligheder, der gør det forvirrende at ville rumme alle skoler på een gang. Derfor denne uofficielle kærlighedserklæring til theravada forest tradition (theravada med hovedfokus på meditation, skovmunke eller hvad man nu vil kalde dem).
/Metta

Jamen, tillykke! Genklang er sagen.
Logget

Sider: 1 2 3 [4]
  Udskriv  

Gå til: