|
Vindruen
Gæst
|
 |
« Svar #30 Dato: 14 Marts 2010, 21:59 » |
|
Hvorfor strides om oversettelser? Her er verset (Dhammapada 183): Sabbapāpassa akaraṇaṃ, kusalassa upasampadā, sacittapariyodapanaṃ, etaṃ buddhāna sāsanaṃ.  Der er skam ingen strid her, blot flere gode muligheder  Men tak - det ville naturligvis give mere mening, hvis du tilføjede de præcise betydninger af paliordene 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member

Beskeder: 305
unsui - zenmunk
|
 |
« Svar #31 Dato: 14 Marts 2010, 23:41 » |
|
Hvorfor strides om oversettelser? Her er verset (Dhammapada 183): Sabbapāpassa akaraṇaṃ, kusalassa upasampadā, sacittapariyodapanaṃ, etaṃ buddhāna sāsanaṃ.  Det var dejligt; jeg har det kun på kinesisk! 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Kåre A. Lie
Gæst
|
 |
« Svar #32 Dato: 14 Marts 2010, 23:51 » |
|
Hvorfor strides om oversettelser? Her er verset (Dhammapada 183): Sabbapāpassa akaraṇaṃ, kusalassa upasampadā, sacittapariyodapanaṃ, etaṃ buddhāna sāsanaṃ.  Der er skam ingen strid her, blot flere gode muligheder  Men tak - det ville naturligvis give mere mening, hvis du tilføjede de præcise betydninger af paliordene  Det er alltid et visst slingremonn i oversettelser - "presise" betydninger kommer til en viss grad an på oversetterens valg. Men (og her kommer reklamesnutten!  ) jeg har viet et kapittel i min lille innføringsbok i pali til dette verset, så der kan man finne litt mer om betydningsnyanser av ordene og om grammatiske spissfindigheter ... 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Dhammadasa
Gæst
|
 |
« Svar #33 Dato: 15 Marts 2010, 15:37 » |
|
Kære Kåre , du norske vismand -og stridsmand...  Vil så gerne eje din bog "Indføring i Pali " som du nævner. Hvordan kan det lade sig gøre for en almindelig dødelig ? Alt godt - Dhammadasa.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Kåre A. Lie
Gæst
|
 |
« Svar #34 Dato: 15 Marts 2010, 16:37 » |
|
Kære Kåre , du norske vismand -og stridsmand...  Vil så gerne eje din bog "Indføring i Pali " som du nævner. Hvordan kan det lade sig gøre for en almindelig dødelig ? Alt godt - Dhammadasa. Ser man det, ja ... reklamens makt har allerede begynt å virke!  Jeg sender deg en PM om dette.
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Vindruen
Gæst
|
 |
« Svar #35 Dato: 16 Marts 2010, 01:56 » |
|
Men (og her kommer reklamesnutten!  ) jeg har viet et kapittel i min lille innføringsbok i pali til dette verset, så der kan man finne litt mer om betydningsnyanser av ordene og om grammatiske spissfindigheter ...  Han holder kortene tæt til kroppen, den sjuft 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Vindruen
Gæst
|
 |
« Svar #36 Dato: 16 Marts 2010, 02:06 » |
|
Buddhaskolens hverdags-menu: Forret: Forskrifter og dhammatalks Hovedret: Zazen Dessert: Sutta-classes Velbekomme! 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Kjeld
Jr. Member

Beskeder: 83
Lægmand - Tibetansk
|
 |
« Svar #37 Dato: 16 Marts 2010, 19:10 » |
|
Men (og her kommer reklamesnutten!  ) jeg har viet et kapittel i min lille innføringsbok i pali til dette verset, så der kan man finne litt mer om betydningsnyanser av ordene og om grammatiske spissfindigheter ...  Han holder kortene tæt til kroppen, den sjuft  Tænk en Buddhaskole uden bibliotek 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Kåre A. Lie
Gæst
|
 |
« Svar #38 Dato: 16 Marts 2010, 19:42 » |
|
Men (og her kommer reklamesnutten!  ) jeg har viet et kapittel i min lille innføringsbok i pali til dette verset, så der kan man finne litt mer om betydningsnyanser av ordene og om grammatiske spissfindigheter ...  Han holder kortene tæt til kroppen, den sjuft  Tænk en Buddhaskole uden bibliotek  Buddhaskolen er hjertelig velkommen til å bruke biblioteket: http://dhamma.no/index.htmTa med en kopp kaffe, sitt ned i en god stol og plukk i hyllene som dere vil! Og det kommer mer påfyll i hyllene senere ... 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
Kjeld
Jr. Member

Beskeder: 83
Lægmand - Tibetansk
|
 |
« Svar #39 Dato: 16 Marts 2010, 20:11 » |
|
Kommer der indimellem et dejligt sted..
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Vindruen
Gæst
|
 |
« Svar #40 Dato: 17 Marts 2010, 01:22 » |
|
Tænk en Buddhaskole uden bibliotek  Uha nej da. Buddhaskolen har masser af biblioteker 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
the older
Newbie

Beskeder: 33
|
 |
« Svar #41 Dato: 19 Marts 2010, 00:50 » |
|
Vinndruen.
Jeg har lige en meddelelse til dig og måske en ide til dig om at møde op på den Sorte Diamant d.30.marts,hvor Ole Nydahl kommer.
Jeg kunne godt tænke mig din nysgerrighed i den sammenhæng.
Jeg komme rså ikke.
Venlig hilsen The Older
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|
Vindruen
Gæst
|
 |
« Svar #42 Dato: 19 Marts 2010, 01:00 » |
|
Vinndruen. Jeg har lige en meddelelse til dig og måske en ide til dig om at møde op på den Sorte Diamant d.30.marts,hvor Ole Nydahl kommer. Jeg kunne godt tænke mig din nysgerrighed i den sammenhæng. Jeg komme rså ikke. Venlig hilsen The Older
Hej  Tak for invitationen, men det er desværre en tirsdag og jeg arbejder altid mandag og tirsdag aften. Gerne en anden gang 
|
|
|
|
|
Logget
|
|
|
|
|