Buddhistisk Forum
10 September 2010, 22:21 *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Modtog du ikke en aktiveringsmail?

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder: Intet nyt

Hjem   Hjælp Søg Log på Registrér  
Sider: 1 [2]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Forventningens glæde  (Læst 639 gange)
Yoren
Global Moderator
Full Member
Beskeder: 199

« Svar #15 Dato: 07 Januar 2010, 05:36 »

Jeg ved ikke om denne betragtning kan hjælpe mhp smerte- og dukkha-diskussionen, men istedet for "smerte" eller "lidelse" eller "dukkha" kan der bruges "den grundlæggende utilfredshed med virkeligheden som den engang nu er" som jo stammer fra vores grådighed og begær, og illusionen om, at noget kunne være anderledes. Den har hjulpet mig gennemskue det nogle gange.

Hvis vi bevidst vælger at være utilfreds, tror jeg ikke vi føler den "smerte" - eller i hvert fald tager vi ansvar for den.

Og omvendt, ved jeg i hvert fald fra mit eget liv, at typisk smertefulde ting eller begivenheder kan gennemleves uden at føle utilfredshed.

Tak Mugen - ja, enig, det hjælper nogle gange rigtig meget på forståelsen at indsætte 'grundlæggende utilfredshed' der, hvor vi snakker om 'små lidelser'/ 'hverdagssmerter'! Smiley
Jeg elsker at bruge 'dukkha' fordi det dækker ALLE de forskellige slags på én gang! Humørgrin Men jeg kan også godt se, at det kan blive for indspist.

Der hvor bøtten vender for mig, er, når man jeg lige pludselig opdager, at jeg ikke længere føler utilfredshed/ smerte (dukkha) i en situation, hvor den med statsgaranti plejer at opstå! Jeg har f.eks. svært ved at håndtere at andre menneskers lider - jeg med-lider - og det er jo utrolig uhensigtsmæssigt, for så er jeg slet ikke så god til at hjælpe dem og være der for dem, som jeg kunne være! Når jeg ikke deltager i smerten, selv når jeg er sammen med en nær person der lider (det kunne være de berømte kærestesorger igen, eller værre ting), så er min evne til at give den rette omsorg og medfølelse meget meget større. Det giver et ret stort overskud at kunne trække MIG ud af ligningen - hvor JEG slet ikke skulle være i første omgang, (da det ikke er mig, det drejer sig om!). Men jeg vil sørme ikke påstå det er nemt, det kræver virkelig meget af mig!

Imorgen kommer en nær veninde på besøg, som fra tid til anden har alt for meget smerte i sit liv, efter min mening! (et udtryk for alt for meget begær på min side at synes det!) Hun er en sej tøs der tager ansvaret på sig, er sjældent utilfreds, og siger tingene åbent...  Det er så hårdt at se hende være ulykkelig, at jeg skal tage mig selv grundigt i nakken for stadig at kunne være hende en hjælp. Om der så ikke var andre mennesker i hele verden, ville hun være grund nok for mig til at være en bodhisattva. Jeg oplever simpelthen så monster stor en modstand mod virkeligheden-som-den-er og et kæmpe begær efter at ændre den - og det er jeg klar over ikke nytter en dyt! Men kunne man måske ikke bare ændre en lille smule...? Gøre et eller andet...? støt
Selvom det måske lyder lidt koldt og beregnende, så er denne veninde noget af en gave for min praksis! Jeg har kendt hende mange år nu, og kan se hvordan jeg er blevet stadigt bedre til at 'slukke for boks 1' og lade hende fylde, med al den smerte jeg har så svært ved at acceptere!
Logget

...jeg ønsker at dele alt godt, der kommer ud af min praktisering
med alle levende væsner.

Gassho, Yoren

http://www.tendai.dk
mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member
Beskeder: 305

unsui - zenmunk

« Svar #16 Dato: 07 Januar 2010, 13:45 »

Jeg har også den der med tilknytning til praksis. Jeg synes ikke det er så meget mere som i starten, men den er der stadig.

Hmmm, måske lidt trist at sige efter så mange år, dukker denne tilknytning op med jævne mellemrum for mig. Den giver udslag på forskellige ikke-konstruktive måder, som har ændret udtryk og form over tid --- og jeg er blevet rigtig god til at se det komme, lige før, jeg alligevel vælger at være ukonstruktiv.  Rullende øjne 

(Hov, så er det pludseligt mig, der skriver i en Tendai tråd - ved ikke om jeg må, når jeg skriver om, hvor pragtfuldt, jeg synes, at Rinzai zenpraksis er? Moderatoren må gerne flytte denne et andet sted hen!)

For 20 år siden, var jeg nærmest zazen-junkie! Jeg sad i timevis hver aften, efter ungerne var puttet, og kunne finde på at fravælge en masse socialt, da sidning bare VAR sagen! Selvfølgelig hang dette også sammen med, at jeg ikke havde kontakt til en lærer, og med, at jeg var midt i at undersøge noget meget vigtigt. I Rinzai zen, siger vi, at man skal sætte sig ned, indtil man finder ud af "DET". Det virker! Men samtidigt, måtte jeg også indse, at veninderne var bestemt ikke begejstret for at "miste" deres gode legekammerat... Eller få sådan en "buddhist" på nakken - de forstod simpelthen ikke noget af, hvad jeg prøvede at forklare. Omvendt, må jeg sige, at jeg fik så meget overskud, at jeg aldrig før eller siden har været ud at danse så meget, som under denne periode.

Da jeg rejste afsted til Japan, samme år, måtte jeg også bare finde et praksissted. Dette løste sig selv, så at sige - og jeg var nærmest parat til at sælge kæreste og børn for at blive der. Meget uansvarligt, hva'? Heldigvis for os alle, endte det med, at jeg købte mig fattigt i tempel-røgelser af alle slags, som jeg så brugte, da jeg kom tilbage til Danmark, hver gang jeg skulle genskabe "fornemmelsen". Først efter jeg havde brændt nogle 1000 kroner af på denne måde, fandt jeg ud af, at jeg bar den stemning og styrke med mig, ligemeget, hvor jeg gik eller hvad jeg lavede.

Første gang, jeg kom ind i et fællesskab, for 10 år siden, skete det igen. Jeg kom til at synes, at der gik alt for længe mellem de dage, vi sad sammen, så jeg sad med to forskellige zengrupper og så en veninde. Og var med til at lave uformelle retreats og afprøve så mange former for zen, jeg kunne finde i Danmark. Da jeg lagde mærke til, at min med-siddere, som havde en lærer, alle brugte meget krudt på at tale om ham og nærmest så "medlidende" ned på os andre, som enten var lære-løse eller havde andre lærere, så blev jeg endnu mere knyttet til min lærer - og sur på de andre! Dette var ikke et sundt tegn. Ligesom vi alle finder DEN vej, som passer bedst til os hver især, finder vi også DEN lærer, som passer bedst til os. Det tog mig lidt tid at sande dette og også det, at det er lidet buddhistisk at være så "missionerende", som de i bund og grund var. Det, som dog virkelig fik mig til at slippe min tilknytning (et stykke tid, i hvert fald!!!!) var at deltage i sesshins (retreats) hos mine venners mester. Det var en fantastisk og opløftende oplevelse og jeg kunne se, at denne mand, som vitterligt har så meget at give, IKKE var min mester. Og jeg kunne rumme al den glæde, mine venner har!

Nu er der meget mere ro over feltet, men min tilknytning til praksis stikker stadigvæk hovedet op en gang imellem, især når jeg opdager, at folk, jeg holder af og som selv siger de har en stærk praksis, alligevel ikke er seriøse. Ja, jeg blive bare sååååå bedømmende. Altså!  Blink  Så kommer min bedrevidenhed frem, min bodhisattva-løfter stikker halen mellem benene, og jeg bliver utålmodigt. Men så fanger jeg det og spejler "mig" i det, især når min gode min lærer spørger: hvad bliver vakt ind i dig, sådan, at du reagerer så heftigt?

Tak fordi, jeg måtte skrive så meget!
Logget

Må vi udstrække Dette sind over hele universet, så at vi og alle væsner tilsammen må nå modenhed i Buddhas Visdom.

http://egelykloster.dk
http://mugen-unsui.blogspot.com/
Shoken
Bestyrelsen
Hero Member
Beskeder: 751

Tendai Doshu (præst)

« Svar #17 Dato: 07 Januar 2010, 13:52 »

Mugen (- og alle jer andre): Med Tendai forummet prøver jeg at genskabe Tendai hondoen virtuelt, og jeg prøver at have samme stemning og fornemmelse. Og ligesom jeg bliver ovenud begejstret hver gang du kommer og sidder med mig i hondoen, bliver jeg også glad og taknemmelig når du gider bidrage til snakken herinde!

At det er et Tendai forum betyder ikke at nogen udelukkes fra at deltage - det betyder bare at det er et godt sted at gå hen for at få svar på deciderede Tendai spørgsmål - men alt det andet er også velkomment.

Det absolut eneste der ikke er åbent for her, er respektløs eller grov tale. Jeg insisterer på at vi taler pænt til hinanden, og tro mig: jeg vil fjerne poster der overskrider mine grænser med stor nidkærhed! Til gengæld vil jeg også med det samme sige, at jeg kan være temmelig blind overfor mine egne fejl (!), så hvis nogen synes jeg har modereret uretfærdigt så send mig en pb, så jeg får mulighed for at lære noget af situationen.
Logget

KB
Gæst
« Svar #18 Dato: 07 Januar 2010, 14:15 »

Mugen (- og alle jer andre): Med Tendai forummet prøver jeg at genskabe Tendai hondoen virtuelt, og jeg prøver at have samme stemning og fornemmelse. Og ligesom jeg bliver ovenud begejstret hver gang du kommer og sidder med mig i hondoen, bliver jeg også glad og taknemmelig når du gider bidrage til snakken herinde!

Perfekt! Så behøver jeg jo bare at gå herind når jeg har hondo-ve.

Og så kan jeg sidde med Mugen også, jubii. Så skal vi endelig smovse B&J sammen og måske se de nye afsnit af Lost samtidig!
Total yndligns praksis  Grin
Logget
mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member

unsui - zenmunk

« Svar #19 Dato: 07 Januar 2010, 14:26 »

Og så kan jeg sidde med Mugen også, jubii. Så skal vi endelig smovse B&J sammen og måske se de nye afsnit af Lost samtidig!

UUUUUUUUh, hvis jeg nu kommer i februar over i den "virkelige" hondo, må der heller huskes det der med B&J!!!! Er det mon tilladt? Vi kunne jo spise den UDEN begær, altså som ny, streng praksis...
Logget

Må vi udstrække Dette sind over hele universet, så at vi og alle væsner tilsammen må nå modenhed i Buddhas Visdom.

mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member

unsui - zenmunk

« Svar #20 Dato: 07 Januar 2010, 14:28 »

Tak, det er også rigtig rart at være her...

Logget

Shoken
Bestyrelsen
Hero Member

Tendai Doshu (præst)

« Svar #21 Dato: 07 Januar 2010, 15:20 »

UUUUUUUUh, hvis jeg nu kommer i februar over i den "virkelige" hondo, må der heller huskes det der med B&J!!!! Er det mon tilladt? Vi kunne jo spise den UDEN begær, altså som ny, streng praksis...

Jeg tror retreat bliver en helt ny oplevelse med sådan en tenzo  Kys
Logget

Vindruen
Gæst
« Svar #22 Dato: 10 Januar 2010, 13:13 »

Mugen nævner bl.a. "overdrevet begejstring, modstand, ydmyghed, bedrevidenhed, dovenskab, forvirring, selvhøjtidlighed, ikonoklastisk adfærd, stor overgivelse

Jeg tror jeg har ramt "modstand"  Blink
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #23 Dato: 11 Januar 2010, 01:02 »

Jeg tror jeg har ramt "modstand"  Blink

Nej...jeg er vist stadig overdrevent begejstret  Grin Det var bare et lille bump i begejstringen  Tunge
Logget
mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member

unsui - zenmunk

« Svar #24 Dato: 11 Januar 2010, 14:46 »

Er der sanzen eller dokusan eller lignende ved en Tendai retreat?

(Og forresten: hermed melder jeg mig uden forebehold! Så mangler der kun at få dig til sesshin  Blink )
Logget

KB
Gæst
« Svar #25 Dato: 11 Januar 2010, 14:55 »

(Og forresten: hermed melder jeg mig uden forebehold! Så mangler der kun at få dig til sesshin  Blink )

Der er dokusan i Tendai;  en samtale med læren om praksis.

Hvad er sanzen?

Hvis du kommer så mangler jeg en dansende smiley!
Logget
Shoken
Bestyrelsen
Hero Member

Tendai Doshu (præst)

« Svar #26 Dato: 11 Januar 2010, 16:43 »

Jubiiii!!!!! - og vi skal nok finde ud af at jeg kommer og belemrer jer til en sesshin  Grin

Dokusan er anderledes i Tendai end i Rinzai. Det er en ret uformel samtale med ens lærer om praksis. Ikke altid lige hyggeligt, for det er ofte der man får den usminkede sandhed, men som regel lærerigt.
Logget

Yoren
Global Moderator
Full Member
Beskeder: 199

« Svar #27 Dato: 12 Januar 2010, 03:24 »

Kommer du til februar-retreatet?? Er det rigtigt? Ih, hvor jeg glæææder mig!! Grin Grin Grin Grin
Jeg har en bekendelse, jeg må komme med med det samme: Jeg har aldrig smagt B&J's! Chokeret Men jeg er sikker på, at det nu kommer med i forplejnings-udvalgets overvejelser (Senshin... Grin)

Hvad er en sesshin? Jeg kan jo ikke komme til fælles-retreatet, men kunne sagtens overveje at stikke næsen forbi en anden gang (ved sommertide! 12 grader i zendoen er bare IKKE mig!)
Logget

...jeg ønsker at dele alt godt, der kommer ud af min praktisering
med alle levende væsner.

Gassho, Yoren

http://www.tendai.dk
mugen for a moment
Bestyrelsen
Sr. Member

unsui - zenmunk

« Svar #28 Dato: 12 Januar 2010, 11:43 »

Hvad er en sesshin? Jeg kan jo ikke komme til fælles-retreatet, men kunne sagtens overveje at stikke næsen forbi en anden gang (ved sommertide! 12 grader i zendoen er bare IKKE mig!)

Sesshin er zen-retreat. Typisk 7 dage, selvom vi holder en 4-dags sesshin i juli. I stilhed, med undtagelsen af dokusan og Gnavpottens interaktive Teisho. Der er dokusan 3X/dagen - og man skal komme mindst 1X om dagen, men gerne må hver gang. Zazen perioder varer 30-60 minutter, dog typisk 45 minutter, med gående meditation midt imellem. Måltiderne spises formelt (og koncentreret hurtigt) af 3 skåle: jihatsu. Da dette er Rinzai praksis, er der en meget aktiverende stemning. Der sker altid overraskende ting! Jeg er ret "hooked" på dem - og når de slutter, ønsker alle at fortsætte bare lidt længere.

Her er et eksempel på det typiske dagsprogram:

Søndag - fredag
       4:30      Shinrei, vækning
       5:00      Morgenceremoni
       6:00      Sarei (te & kaffe), kaihan, zazen, dokusan
       7:30      Morgenmad, morgenmøde for officerer,  tempel rengøring
       8:50      Shinrei (varslingsklokke)
       9:00      Lotus Sutra, zazen, dokusan
      12:00      Frokost
      13:20      Shinrei
      13:30      Sarei (kun te), Zazen
      14:30      Teisho
      16:15      Zazen
      17:00      Aftensmad
      18:20      Shinrei
      18:30      Teidai Denpo recitation, zazen
      19:30      Zazen, dokusan, kaihan
      21:00      Slut på struktureret zazen søndag
      21:30      Slut på struktureret zazen mandag - onsdag
      22:00      Slut på struktureret zazen torsdag & fredag
Logget

Sider: 1 [2]
  Udskriv  

Gå til: