Enig i falliterklæringen! Men svenskerne har vildt svært ved at forstå dansk - ikke bare lidt, men MEGET svært! Det er ikke mig der slår over i engelsk, når jeg tager til Helsingborg eller til Malmö...
Jeg husker en fantastisk svensk børneudsendelse (som DR også senere sendte), der altid startede med: "redda Jobbe, död eller levande!"
Desuden har jeg sunget rigtig meget på svensk. -Nogen der kender linjerne; "Eja, mit hjerta, hur inderlig er fröjden...", eller, "Uti vor hage, der väkser blå bär, kom hjärtets fröd..."?
Skånsk, som jeg voksede op med, er nok den grimmeste svenske dialekt der findes

Til gengæld er det nemmere at forstå én fra Göteborg eller Stockholm (tip til Senshin)
Jeg læser svensk og norsk lige godt, men jeg tror at jeg forstår talt svensk bedst pga. tv-træningen!

Dansk har også rigtig mange dialekter. Det er egentlig spøjst, når landet er så lille! Hver en ø og hver en afkrog af Danmark har, hvis ikke dialekt, så, tydelig anderledes accent. Vestjydsk, bornholmsk og sønderjydsk er slet ikke dansk! (Hvis jeg bestemte)

Det er SÅ pinligt at møde én fra Thyborøn, og ikke fatte et hak!
Jeg taler nordsjællandsk, hvilket jeg ikke troede var meget anderledes end rigsdansk, indtil jeg flyttede til vestsjælland og pludselig hørte Camilla Plum tale MIT sprog i tv

Halvdelen af min familie kommer fra Århus-egnen i Jylland - så de taler godt nok sjovt

Jeg skal, pga. en tidlig integrationsindsats i det jydske, dog ikke tale med en århusianer i mange minutter, før end jeg, uden at bemærke skiftet, begynder at tale lige så mærkeligt

Hm, ja de fleste europæiske sprog stammer fra indoeuropæisk - men hvad skete der så for de urgriske? Hvor stammer de fra? Og de slaviske?