Buddhistisk Forum
08 September 2010, 17:01 *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Modtog du ikke en aktiveringsmail?

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder: Intet nyt

Hjem   Hjælp Søg Log på Registrér  
Sider: 1 2 [3]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Dagens zen historie  (Læst 981 gange)
denko
Administrator
Sr. Member
Beskeder: 486

Rinzai zen præst og Dharma arving

« Svar #30 Dato: 19 Januar 2010, 18:38 »

- ligesom blinde stiller spørgsmål ved, om seende rent faktisk kan se? Grin Rullende øjne

Haha...ja faktisk! Hvordan kan de vide hvem der kan se? (Men nu er det jo et lidt mere konkret og fysisk eksempel, som er nemmere at forhold sig til end om en person er seende indvendigt Blink)

Der er faktisk en mere klar parallel end du tror. Indtil opvågnen ved man ikke om man 'sover' eller ej - alt er indbildning (man kan sagtens bilde sig selv alt muligt ind). Med opvågnen er alt dog pludseligt klart - man er pludselig vågen, og der er klare tegn både for en selv og andre 'opvågnede'. Så der ER paralleller med seende/blind og drømmende/vågen.

Man kan også sige, at en 'opvågnet' fungerer fra sit oprindelige sind (det sind vi alle er født med) medens en 'u-opvågnet' fungerer ud fra selvbevidsthed (dualisme, sammenligninger osv. - ego).
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #31 Dato: 19 Januar 2010, 20:02 »

Indtil opvågnen ved man ikke om man 'sover' eller ej - alt er indbildning

Ja, jeg bilder mig f.eks. ind, at jeg godt ved jeg sover.... Cool
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #32 Dato: 21 Januar 2010, 17:09 »

Nej. Og det har ikke megen relation til historien heller.

Der er et zen 'ordsprog': "Hvis du nævner Buddhaen, så vask din mund grundigt med sæbe."

Det har da fin relation til historien: Han kalder begreberne "Buddhaer og patriarker" for guldstøv og advarer mod risikoen for at stirre sig blind på det...altså han gennemskuer begreberne og kalder det guldstøv...nej?
Logget
denko
Administrator
Sr. Member

« Svar #33 Dato: 21 Januar 2010, 20:23 »

Nej. Og det har ikke megen relation til historien heller.

Der er et zen 'ordsprog': "Hvis du nævner Buddhaen, så vask din mund grundigt med sæbe."

Det har da fin relation til historien: Han kalder begreberne "Buddhaer og patriarker" for guldstøv og advarer mod risikoen for at stirre sig blind på det...altså han gennemskuer begreberne og kalder det guldstøv...nej?

Buddhaer og patriarker er ikke begreber - men ellers kan det være ganske rigtigt. Jeg fornemmer dog, at det ikke var helt det han mente.
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #34 Dato: 21 Januar 2010, 20:56 »

Ok, mig der bruger ordet "begreb" forkert så. Men altså han gennemskuer ordene Buddha og patriark...men jeg kan se du stadig ikke køber min tolkning selvom jeg nu har gjort det mere klart hvad jeg mente.....øv  Spørgsmålstegn
Logget
denko
Administrator
Sr. Member

« Svar #35 Dato: 22 Januar 2010, 09:28 »

Ok, mig der bruger ordet "begreb" forkert så. Men altså han gennemskuer ordene Buddha og patriark...men jeg kan se du stadig ikke køber min tolkning selvom jeg nu har gjort det mere klart hvad jeg mente.....øv  Spørgsmålstegn

Din tolkning er OK, men der mangler flere nuancer/niveauer/dimensioner. De kommer dog nok kun gennem længere tids zentræning.
Logget
denko
Administrator
Sr. Member

« Svar #36 Dato: 23 Januar 2010, 09:40 »

101 Zen Historier # 1 En Kop Te

Nan-in, en japansk zenmester under Meiji perioden (1868-1912), modtog en universitetsprofessor, som kom for at spørge ind til zen.
Nan-in serverede te. Han hældte sin gæsts kop fuld og blev ved med at hælde.
Professoren kiggede på dette indtil han ikke længere kunne holde det ud.
”Det flyder over. Der kan ikke være mere i koppen.”
”Ligesom denne kop er du fuld af dine egne holdninger og spekulationer. Hvordan kan jeg vise dig zen, med mindre du tømmer din kop først?” sagde Nan-in.

« Sidste ændring: 23 Januar 2010, 09:51 af denko » Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #37 Dato: 23 Januar 2010, 10:23 »

God historie  Smiley
Logget
Kåre A. Lie
Gæst
« Svar #38 Dato: 23 Januar 2010, 12:53 »

God historie  Smiley

Ja, men den er så selvinnlysende og gjennomskuelig at den gir ingen utfordring ...  Blink Grin
Logget
Bjarne
Jr. Member
**
Beskeder: 58

« Svar #39 Dato: 23 Januar 2010, 13:18 »

Jamen!: Det her drejer sig da ikke om historie-/eventyrfortælling.
Logget
denko
Administrator
Sr. Member

« Svar #40 Dato: 23 Januar 2010, 13:35 »

Jamen!: Det her drejer sig da ikke om historie-/eventyrfortælling.

Historiefortællinger? Jo! Det er jo tråden/emnet.
Logget
Bjarne
Jr. Member
**
Beskeder: 58

« Svar #41 Dato: 23 Januar 2010, 14:23 »

Ja. Ok. Forstået sådan rent underholdningsmæssigt og til eftertanke. Fint nok.
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #42 Dato: 23 Januar 2010, 16:29 »

Ja, men den er så selvinnlysende og gjennomskuelig at den gir ingen utfordring ...  Blink Grin

Sandt...men almene påmindelser kan også være gavnlige Blink
Logget
denko
Administrator
Sr. Member

« Svar #43 Dato: 04 Februar 2010, 17:04 »

Så er den næste klar

Dōgen Roku

(Kōshōji goroku)
Jōdō # 6

Dōgen  sagde: ”Selv om I har praktiseret i tre kalpaer, er I ikke nået til vejs ende. Den erkendelse I på et øjeblik opnår kan aldrig tilsmudses. En af fortidens mestre sagde, ”At være afhængig af sutraer - at forstå deres betydning -  er de tre tidsperioders buddhaers fjende. At afvige fra sutraerne med blot et ord, er det samme som dæmonsnak.” Uden at være afhængig af sutraer og uden at afvige fra sutraerne, hvordan kunne vi nogensinde fungere? Kunne I alle tænke jer at se sutraen?”
     Dōgen holdt sin hossu op og sagde: ”Dette er min, Kōshōs, hossu. Hvad er sutraen?”

Efter en pause tilføjede Dōgen: ”Efter det er der en lang sætning. Den vil jeg gemme til senere.”
Logget
denko
Administrator
Sr. Member

« Svar #44 Dato: 15 Marts 2010, 11:48 »

Dagens zen historie:

RINZAI ROKU
臨濟錄

Rinzais bog
Mester Rinzai Esho af Chin's nedskrevne ord.

Samlet af  den ydmyge arving Enen af Sansho

Oversat til Dansk af Denko Mortensen

JODO: Bestigende højsædet

Kapitel I

(uddrag. Hele kapitel I kan læses på ZenForum http://zenforum.dk/index.php/topic,19.msg230.html#new)

En studieleder ( 座主 en munk, hvis fokus er intellektuelle studier af buddhistiske tekster (sutraer og shastraer)) spurgte: “De tre fartøjer og de tolv afdelinger af læren, forklarer de Buddha Dharma eller ej?”
Mesteren svarede: “Dette vilde græs er aldrig blevet slået!”
Studielederen sagde: “ Jeg stoler på at Buddha aldrig bedragede folket.”
Mesteren spurgte: “Hvor er Buddha?”
Lederen sagde ikke noget.
Mesteren sagde: “Du prøver at sætte mig i forlegenhed her foran guvernøren. Forsvind straks herfra. Du forhindrer andre i at stille spørgsmål.”

« Sidste ændring: 15 Marts 2010, 11:54 af denko » Logget
Sider: 1 2 [3]
  Udskriv  

Gå til: