Buddhistisk Forum
08 September 2010, 16:00 *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Modtog du ikke en aktiveringsmail?

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder: Intet nyt

Hjem   Hjælp Søg Log på Registrér  
Sider: 1 2 3 [4]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Theravada, Zen og Esoterisk buddhisme  (Læst 3658 gange)
Seichi
Newbie
*
Beskeder: 47

« Svar #45 Dato: 20 Januar 2009, 10:14 »

Off Topic!!

Dette indlæg er desværre også OT  Rullende øjne

Shoken, de der nougatmus er altså elefanter! De er ikke mindre usunde fordi du kalder dem mus Blink

Du ser tydeligvis ikke altings sande natur!

Jeg beklager: I tager begge fejl:
En nougatmus er en hund: http://www.mischa-design.dk/redrose/lesson12/lesson12.html
  Blink
Logget

- Chi sei?
- Seichi!
Shoken
Bestyrelsen
Hero Member
Beskeder: 749

Tendai Doshu (præst)

« Svar #46 Dato: 20 Januar 2009, 10:28 »

Off Topic!!

Dette indlæg er desværre også OT  Rullende øjne

Shoken, de der nougatmus er altså elefanter! De er ikke mindre usunde fordi du kalder dem mus Blink

Du ser tydeligvis ikke altings sande natur!

Jeg beklager: I tager begge fejl:
En nougatmus er en hund: http://www.mischa-design.dk/redrose/lesson12/lesson12.html
  Blink

Jeg overgiver mig  Humørgrin Humørgrin - så "I Danmark spiser de hunde..."
Logget

KB
Gæst
« Svar #47 Dato: 20 Januar 2009, 10:35 »

Leif har fundet en hund der rent faktisk er mindre køn end søde og sikkert kloge (!!!) Fili  Grin

(..skriver hun i håb om at sensei ikke læser her igen før fredag eftermiddag. Fingers crossed )
Logget
Yao Shi
Newbie
*
Beskeder: 12

« Svar #48 Dato: 03 Februar 2009, 16:20 »

Jeg vil på ingen måde presse eller overtale nogen til at lave ceremonier, så se det følgende som et udslag af min trang til at tale om mig selv  Grin :

Jeg har haft utroligt stor glæde af ceremonier, selvom jeg til at begynde med slet ikke så værdi i dem. Nu finder jeg, at de hjælper mig til at arbejde med tanker og følelser, som jeg ellers ikke har været i stand til at identificere, og da slet ikke kultivere. Min erfaring er, at det er meget svært at vide hvad man har brug for. Det er vældig nemt at vide hvad ens 'lille' bevidsthed, ens ego, har lyst til - men det er ikke altid det samme som det man har brug for. For eksempel føles det fuldkommen som om jeg har brug for nougatmus lige nu... Jeg er helt klar over, at andre kan have det anderledes (her tænker jeg ikke kun på nougatmusene), og det respekterer jeg - enhver må finde sin egen vej.

Tillbaka till ceremonierna:
Jag håller verkligen med Shoken här. När jag först började praktisera, så såg jag ceremonierna och recitationerna mest som ett hinder. Något jag måste ta mig förbi för att den riktiga praktiken, nämligen meditationen, skulle börja. Efterhand så har jag allt mer börjar inse värdet av ceremonierna och hur de samverkar med och förstärker meditationen.
Logget
KB
Gæst
« Svar #49 Dato: 03 Februar 2009, 18:00 »

..sådan har jeg det også!
 Alene den lille ceremoni jeg laver hver morgen inden min meditation er virkelig med til på bedste vis at minde mig om hvorfor jeg står op og praktiserer hver dag. Det er uvuderligt. 

« Sidste ændring: 03 Februar 2009, 18:08 af Senshin » Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #50 Dato: 03 Februar 2010, 02:21 »

Min 'vision' på nuværende er at have tre typer 'undervisning', en for munke (præsteuddannelse) hvor alle ceremonier bibeholdes, en for seriøst interesserede/søgende som så kan modificeres til den danske kultur, og en 'kommerciel' afdeling for dem som blot ønsker at lære om zen-redskaber for ego/personlig 'vinding'.

Et lille spørgsmål til et gammelt indlæg:
Hvis du drømmer om en ceremoni-fri zenpraksis, hvorfor vil du så beholde dem for munke/præster?
Logget
denko
Administrator
Sr. Member
Beskeder: 486

Rinzai zen præst og Dharma arving

« Svar #51 Dato: 03 Februar 2010, 10:19 »

Min 'vision' på nuværende er at have tre typer 'undervisning', en for munke (præsteuddannelse) hvor alle ceremonier bibeholdes, en for seriøst interesserede/søgende som så kan modificeres til den danske kultur, og en 'kommerciel' afdeling for dem som blot ønsker at lære om zen-redskaber for ego/personlig 'vinding'.

Et lille spørgsmål til et gammelt indlæg:
Hvis du drømmer om en ceremoni-fri zenpraksis, hvorfor vil du så beholde dem for munke/præster?

Nej, det er absolut ikke noget jeg drømmer om. Jeg skrev 'vision'. Det er kun den kommercielle afdeling der slipper. Du kan ikke lære (Rinzai zen) buddhisme uden ceremonier. Men som sagt skal de modificeres til at fungere i Danmark for danskere.

At være munk vil sige at tage præsteuddannelse. Kan du forestille dig en præst som ikke ved hvordan man gifter eller begraver folk?
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #52 Dato: 03 Februar 2010, 11:49 »

Nej, det er absolut ikke noget jeg drømmer om. Jeg skrev 'vision'. Det er kun den kommercielle afdeling der slipper. Du kan ikke lære (Rinzai zen) buddhisme uden ceremonier. Men som sagt skal de modificeres til at fungere i Danmark for danskere.
At være munk vil sige at tage præsteuddannelse. Kan du forestille dig en præst som ikke ved hvordan man gifter eller begraver folk?
Nej, men i svar #26 og #30 skriver du da at du drømmer om zen uden ceremonier og altre og den slags?
Logget
Kåre A. Lie
Gæst
« Svar #53 Dato: 03 Februar 2010, 11:54 »

Nej, men i svar #26 og #30 skriver du da at du drømmer om zen uden ceremonier og altre og den slags?

Så så, kjære vindrue .... selv en zen-præst må da få lov til å drømme? Og hvem vet ... kanskje det var hans mareritt?  Grin
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #54 Dato: 03 Februar 2010, 12:09 »

Så så, kjære vindrue .... selv en zen-præst må da få lov til å drømme? Og hvem vet ... kanskje det var hans mareritt?  Grin
Kanskje...men det bliver det ikke mindre interessant af  Smiley
Og så synes jeg jo også at det er sjovt at læse i denne tråd, at der er flere der har bemærket lighederne mellem theravada og zen. Jeg har endnu ikke hørt Ajahn Brahm (eller nogen af de andre munke i hans forest monestery) sige noget, som en zen-lærer ikke også ville tilslutte sig (bortset fra nogle mindre ubetydelige detaljer) Smiley
Men nu er Ajahn Brahm jo også meget "vestlig", hvilket jo også giver ham lidt problemer med dele af theravadagrenen. Måske bliver han zen en dag  Humørgrin
Logget
Kåre A. Lie
Gæst
« Svar #55 Dato: 03 Februar 2010, 13:40 »

Kanskje...men det bliver det ikke mindre interessant af  Smiley
Og så synes jeg jo også at det er sjovt at læse i denne tråd, at der er flere der har bemærket lighederne mellem theravada og zen. Jeg har endnu ikke hørt Ajahn Brahm (eller nogen af de andre munke i hans forest monestery) sige noget, som en zen-lærer ikke også ville tilslutte sig (bortset fra nogle mindre ubetydelige detaljer) Smiley
Men nu er Ajahn Brahm jo også meget "vestlig", hvilket jo også giver ham lidt problemer med dele af theravadagrenen. Måske bliver han zen en dag  Humørgrin

Mener du at theravada-tilhengere som er ekstra zentenkte og zendrektige av seg, risikerer å bli zen?  Blink
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #56 Dato: 03 Februar 2010, 14:03 »

Mener du at theravada-tilhengere som er ekstra zentenkte og zendrektige av seg, risikerer å bli zen?  Blink
Risikerer og risikerer.....det kan jo være de bliver trætte af de interne traditions-kampe på et tidspunkt  Smiley Jeg tror f.eks. ikke Ajahn Brahm er specielt glad for at hans monestery er blevet udstødt fra Ajahn Chah-klosteret i Thailand hvor han blev ordineret...selvom han prøver at tage det pænt og med oprejst pande Smiley
Logget
denko
Administrator
Sr. Member
Beskeder: 486

Rinzai zen præst og Dharma arving

« Svar #57 Dato: 03 Februar 2010, 14:10 »

Jeg kan ikke se at der skulle være en konflikt. Jeg talte om forskellige ting.

Fx  skrev jeg jo tidligere "Min politik for Egely Kloster er, at alt der er en hindring for (yderligere) oplysning skal fjernes, alt der er en hjælp skal blive/inkorporeres, hvad der er neutralt - som vi nu har lyst til. Dette afgøres løbende på (rimelig) demokratisk vis."

Det harmonerer da fint med " . . en for seriøst interesserede/søgende som så kan modificeres til den danske kultur, . ."

Desuden er zenmestre kendt for det ene øjeblik at sige en ting - det næste øjeblik noget andet  Grin   Grin   Grin
Logget
Kåre A. Lie
Gæst
« Svar #58 Dato: 03 Februar 2010, 14:12 »

Desuden er zenmestre kendt for det ene øjeblik at sige en ting - det næste øjeblik noget andet  Grin   Grin   Grin

Bravo! Slik taler en ekte zen-mester!  Humørgrin
Logget
Vindruen
Gæst
« Svar #59 Dato: 03 Februar 2010, 14:15 »

Bravo! Slik taler en ekte zen-mester!  Humørgrin

Det forklarer jo en del  Grin Humørgrin
Logget
Sider: 1 2 3 [4]
  Udskriv  

Gå til: